Gondolom, sokan ébredtünk éjszaka tolató és meg-megálló vagonok zajára. Csattogás, csikorgás, mindez fém a fémen, tehát minden, amit szívesen mellőznénk. Mit tehetünk? Vagy tegyük föld alá, vagy csomagoljuk be a síneket, a pályaudvarokat. Győrben próbálkoztunk már az Európai Kulturális Fővárossal kapcsolatban a vasút lesüllyesztésével. Mondanom sem kell, hogy a politika egyből keresztbefeküdt. Hogy sokba kerül. Hogy nagy felfordulást okoz. Hogy műszakilag megoldhatatlan.
Számításaink szerint a vasút feletti ingatlanok értékéből megtérült volna a beruházás értéke, sőt a vállalkozás egyértelműen nyereséges lenne. Hát igen, az ilyen dolgok nagy felfordulással járnak, utána viszont minden könnyebb lesz (4-es metró). Számoltuk szakemberekkel együtt a süllyesztéshez szükséges lejtéseket, bőven „kijött”. Rendben, ha nem süllyesztünk, akkor nem marad más hátra, mint a becsomagolás. A nyereség: nincs zaj, és van egy hatalmas zöldfelületünk. Melyen keresztbe egy 50 m-es uszoda fér el a város központjában, ahol tudvalevőleg nincs szabad hely. A zöldfelület pedig hatalmas, alkalmas joggingra, sétára, teraszokon történő ücsörgésre.
Ezt az ötletet vitte tovább építészirodánk a kormányzati negyed elhíresült pályázatánál, most már a sporaarchitects építészeivel közösen. A tervezett kormányzati negyed mögötti, a Nyugati pályaudvar csarnokán kívüli területet egészen a Ferdinánd hídig lefedtük, a lefedésre pedig zöldtetőt terveztünk. Ez amerikai mintára a korlátlan sportolás hazája. És mindezt benn a város szívében. A terület akkora, hogy BÁRMIT el lehet helyezni. Futball, tenisz, uszoda, baseball, futókörök... Természetesen az illetékesek szerint mindez nagyon drága. Azonban ha a nyert éjszakai csendet, a zöldfelületeket tekintem, akkor viszont a pályaudvar lefedésének hiátusa egyértelműen szegényebbé tesz minket...
Képek: 3h építésziroda és sporaarchitects