HTML

Misszió

Hiszünk abban, hogy a világpolgárok szemével Budapestet átértékeljük, a kellő távolságtartással értékeit és hibáit helyén kezeljük. A köztér mint a találkozások színpada – fedett, nyitott, lent vagy fent van - jelenti a problémamegoldás kulcsát. Erről írunk, és vitatkozunk veletek.

Profil

Csillag Katalin / Gunther Zsolt. Építészek vagyunk, akik nem hagyhatják szó nélkül a budapesti épített és építetlen antikultúrát, éppen ezért be kívánjuk vonni egy szélesebb, véleményformáló kört, hogy – legalább mentálisan – élhetőbbé tegyük környezetünket.

Rovatok

Miről írjunk?

Hangos, csúnya pályaudvarok?

2009.04.27. 07:00 Gunther Zsolt

Gondolom, sokan ébredtünk éjszaka tolató és meg-megálló vagonok zajára. Csattogás, csikorgás, mindez fém a fémen, tehát minden, amit szívesen mellőznénk. Mit tehetünk? Vagy tegyük föld alá, vagy csomagoljuk be a síneket, a pályaudvarokat. Győrben próbálkoztunk már az Európai Kulturális Fővárossal kapcsolatban a vasút lesüllyesztésével. Mondanom sem kell, hogy a politika egyből keresztbefeküdt. Hogy sokba kerül. Hogy nagy felfordulást okoz. Hogy műszakilag megoldhatatlan.
Számításaink szerint a vasút feletti ingatlanok értékéből megtérült volna a beruházás értéke, sőt a vállalkozás egyértelműen nyereséges lenne. Hát igen, az ilyen dolgok nagy felfordulással járnak, utána viszont minden könnyebb lesz (4-es metró). Számoltuk szakemberekkel együtt a süllyesztéshez szükséges lejtéseket, bőven „kijött”. Rendben, ha nem süllyesztünk, akkor nem marad más hátra, mint a becsomagolás. A nyereség: nincs zaj, és van egy hatalmas zöldfelületünk. Melyen keresztbe egy 50 m-es uszoda fér el a város központjában, ahol tudvalevőleg nincs szabad hely. A zöldfelület pedig hatalmas, alkalmas joggingra, sétára, teraszokon történő ücsörgésre.
Ezt az ötletet vitte tovább építészirodánk a kormányzati negyed elhíresült pályázatánál, most már a sporaarchitects építészeivel közösen. A tervezett kormányzati negyed mögötti, a Nyugati pályaudvar csarnokán kívüli területet egészen a Ferdinánd hídig lefedtük, a lefedésre pedig zöldtetőt terveztünk. Ez amerikai mintára a korlátlan sportolás hazája. És mindezt benn a város szívében. A terület akkora, hogy BÁRMIT el lehet helyezni. Futball, tenisz, uszoda, baseball, futókörök... Természetesen az illetékesek szerint mindez nagyon drága. Azonban ha a nyert éjszakai csendet, a zöldfelületeket tekintem, akkor viszont a pályaudvar lefedésének hiátusa egyértelműen szegényebbé tesz minket...

Képek: 3h építésziroda és sporaarchitects

 

25 komment

Címkék: sportolás budapesten

A bejegyzés trackback címe:

https://kozter.blog.hu/api/trackback/id/tr151080334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HGM 2009.04.27. 08:19:36

A politikusok ezt csak akkor szavazták volna meg, ha felépül a kormányzati negyed és őket zavarta volna a zaj. A Rózsadombon ugyanis nem járnak vonatok...
Amúgy első?

Tűzvillám (törölt) 2009.04.27. 08:25:13

@HGM: te jó ég, ezen a blogon is elsőznek?
Ha ez neked ennyire fontos, van blog.hu-n egy csomó blog, amit senki ne olvas, és nincsenek hozzászólások, végiglátogathatod mindent, és beírkálhatod, hogy első.

Na, ennyit az off-ról.
A terv nagyon jó, biztos, hogy egy jól kihasznált közösségi tér lenne belőle, én nagy szükség is lenne zöld felületre a belvárosban.
Mivel a kormányzati negyed mögött lenne egy ekkora szabad felület, tüntetésekre is kiváló lenne :)

HGM 2009.04.27. 08:29:35

@Tűzvillám: Az elsőzés poén volt. Sose szoktam ilyesmit írni amúgy. Volt már máskor is, hogy írhattam volna, de oda nem volt véleményem se, akkor meg minek írjak csak a poén kedvéért...

Tetszett a kormányzati negyed mögötti tér hasznosítására felvetett ötleted. :o)

BlahBlah 2009.04.27. 08:36:51

valami nagyon hiányzott a marketingből, ami szerintem a legfontosabb
az oké, hogy zöld terület, park séta, és hangszigetelés, de!!
A zöld, a fák megfogják a port, így a levegőt is tisztíccsa.
Hálistennek itt Miskolcon a vasút a város szélén nyargal, és annyira nem zavaró, de az itt éplülő egyébként szép, és már kellett tereket szépen szinte teleöntötték betonnal, a zöld csak dísz.

Tűzvillám (törölt) 2009.04.27. 08:43:32

@HGM: ha poén volt, akkor visszavonom.

Amúgy meg egyetértek azzal, hogy ha megvalósult volna a kormányzati negyed, akkor megvalósult volna valami tejjel-mézzel folyó kánaán is a környékén.
Így meg szarnak bele.

Kopi3.14 2009.04.27. 08:44:21

A terv nem rossz, de Bp-n leginkább azt kellene megoldani, hogy ne fejpályaudvarok leyenek, hanem átjáó elvűek. persze lehetnének fejrlszek, de kéne jópár vágány, ahol simán áthúzhatnának a vonatok az állomáson, és továbbmehetnének. A forgalmat is tudja gyorsítani, és a tolatások egy jelentős részét is ki tudja venni. Emellé jelentős probléma, hogy sajnos midnen tolatópályauvar környéki teürletet már beépítettek, vagyis csakis a lefedéssel lehet operálni. Talán Rákos-Rendező még kiétel egyik oldalról, amerről csak a BVSC stadion és egyéb létesítmények vannak. A lesüllyesztés sem rossz, de valamit ki kéne találni arra, a természetes fény jusson le a lefedett részekre, kellő mennyiségben, legalább nappal ne kelljen állandóan lámpát használni, ezzel is spórolva egy kis energiát. Minden ilyen ötletet támogatok, szívesen fogadok, hátha egyszer megvalósul a dolog.

Nzoltan 2009.04.27. 08:55:25

Szerintem meg a Váci út ötször hangosabb mont a vasút. De most komolyan. Míg a podmanyickin tuning köcsögök száguldoznak és übermotorosok csattognak a majomköszörűn félpercenként, addig minek bármilyen zajcsillapítás a vasútra? A vonat csattogása sehol nincs az utakon fel-alá száguldozó koporsószökevények zajától.

Nzoltan 2009.04.27. 09:00:13

Aztán ne gondolja senki, hogy ott maradna az a "kihasználatlan" nagy tér. Az autósok parkolót akarnak a frissen felhúzott irodaházak köré, akiknek nem jut ott céges parkoló és még a pöcsük is kicsi.

A maradék zöldön meg a motoros ételfutárok robognának ide-oda, a virágágyáson át. Jelenleg ez van a Science Parkban.

Uglee · http://nagydobraverem.blog.hu 2009.04.27. 09:15:47

Sírva könyörgöm, az, hogy piszkosul kibaszott drága a föld alá rakni a vonatot, az mióta politika?

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.04.27. 09:15:57

Először is: aki vasút mellé költözik, annak várhatóan tudnai kell, hogy ez mivel jár.

Nyugatinál részben megtörtént a felülépítés. A felette lévő park tényleg klassz, sokan ki is használják ezt a területet sétára, beszélgetésre, stb. De alatta marha nagy sötétség és félhomály uralkodik. Szerencsés lett volna födémáttöréssel egy kis természetes napfényt lejuttatni a peronokra, hasonlóan a plázákban látható megoldáshoz. Ezzel sokkal barátságosabbá tehető a vasúti terület is. Üzemi területek felülépítésénél nyílvn ez nem elsődrangút, de utasforgalmi területeken szerintem fontos lenne ezt is figyelembe venni.

pollypudlipötty2 2009.04.27. 09:35:20

"Mondanom sem kell, hogy a politika egyből keresztbefeküdt. Hogy sokba kerül."

... pedig ilyen kis apróságokon igazán nem volna szabad fennakadni, ha nagyívű városfejlesztési projektekben gondolkodunk...

...már látom is a készülő a látványterveket a területen elhelyezendő kávézókról, a szokásos - a tervezőprogramban blokként szereplő - napernyőkkel, kávézóasztalokkal, a más tervekből már jól ismert sétáló és kávézó figurákkal...

zsoci 2009.04.27. 09:43:34

Hogy ez a baromság mingig megfordul valakinek a fejében !

Ez nem politikai kérdés hanem műszaki. Egy fölfölé épült pályaudvart elsűlyeszteni borzalmas cirkusz. Ráadásul addig no vonat. Ha eleve a mély szinten viszed a nyomvonalat az más, de erre nem mindenütt van mód. Bp pld a délit lehetne összekötni a nyugatival. De ha a nyugatit akarod a föld alá tenni az azt jelenti hogy egy 24 méter mély gödröt kell ásni a váci úttól a podmaniczkig ami már a hungária kőrút elött lejeni kezd. Nyugatinál metro bont, stb. Gondolj már bele !

Tehát mielött az építész kollegák sületlenséget írnak kérdezzenek már meg egy szakambert !

Üdv :egy vasuti szakmérnök

changebug (törölt) 2009.04.27. 09:49:23

szerintem a közúti közlekedés a) hangosabb b) büdösebb.
amúgy meg szívem szerint megdolgoznék pár politikust, hogy végre azt csináljanak amiért megválasztották őket - szolgáljanak! szolgák ők is. drága? annyi, amennyi - mindennek ára van.
amúgy, kérdem, mennyire lehet parkosítani egy ilyen elsüllyesztett valamit? betont nem bírják a gyökerek (és gondolom nem hordanak fel 10 méter talajréteget - a füvön kívül mi jöhet még számításba?

Vámos Sándor · http://passport.blog.hu/ 2009.04.27. 10:07:01

A főpályaudvar föld alá telepítését több nagyvárosban, köztük Stuttgart-ban is régóta tervezik, de az elképzelések jellemzően ott is még tervasztalon léteznek. Azért érdemes megnézni (és tanulni):

(A linkek jellemzően német nyelvűek, se sok képpel ;) )

www.das-neue-herz-europas.de/das_bahnprojekt/neue_bahnhoefe/hauptbahnhof_stuttgart/default.aspx

de.wikipedia.org/wiki/Stuttgart_21

www.stuttgart-baut.de/bauprojekte.cgi?a=projekt_uebersicht&id=24

magyarul (csak pár sor):

hu.wikipedia.org/wiki/Stuttgart_21

mestska · http://cities.blog.hu 2009.04.27. 10:18:49

@zsoci:
A Nyugati-Kelenföld összekötés városrendezési szempontból sokkal jobb lenne, mint eg yNyugati-Déli összekötés, de ettől függetlenül abban igazad van, hogy ez írtó macrával járna.
Az, hogy metrót kell bontani, vagy hogy a Hungáriától kifelé kell elkezdeni a vágányokat süllyeszteni (nem tehervonatokra méretezünk), az nem feltétlen igaz szerintem.

Ami viszont tény: ebből a tervből sem derül ki gazán, hogy mi lesz a szép nagy zöld alatt a vasúttal? Az építész kollegák szeretik a vasutat kirakni, messzebb a közlekedési pontoktól, hivatkozva külföldi példákra, holott a külföldi hasonló helyeken (Münchentől Madridig) ezt a kérdést is megoldották, a vasút a városi közlekedés fontos szereplője maradt.

Tehát a kérdés az, hogy:
- mi is lesz a csarnokban e terv esetén
- mi lesz a vonatokkal e terv esetén

CsárliFirpó 2009.04.27. 10:21:26

Van ahol nem csak terv, hanem lehet tanulmányozni a kivitelezését, például Brüsszelben a Station Brussel-Centraal (Gare Bruxelles-Central).

felucca 2009.04.27. 10:57:03

Ezzel csak azért nem értek egyet, mert a pályaudvaroknak általában a vágányok felőli homlokzata is homlokzat, méghozzá nem is akármilyen. Gondolom, senkinek nem jutna eszébe, hogy a Parlamenthez a Kossuth tér felől jól oda lehetne építeni valamit, fő, hogy a víz felől érintetlen maradjon. A pályaudvarokra ugyanez igaz.

Javaslok valami sokkal hasznosabbat és sokkal kisívűbbet: Minden peronhoz perontető, üveggel fedett, hogy a pályaudvarok épülete is érvényesülhessen. Aztán, majd ha a fejpályaudvarok összekötése megtörténik, amúgy is felszabadul a területek zöme, úgyhogy a tervezett zöldet meg lehet csinálni ott, ahol a helye van: terepszinten.

Amúgy a világ jobbik felén nem csikorognak a vagonok és nem zörögnek a vonatok. És lassan már nálunk sem. Például nem hiszem, hogy a Déli környékén lakókat zavarja a Flirt, vagy a Talent.

Szóval időről időre fel lehet vetni ezeket a marhaságokat, de nem árt tudni, hogy ez nem más, mint a jelenlegi vasúti technológia bebetonozása ezer évre. Fejpályaudvar, ugyan már!

mestska · http://cities.blog.hu 2009.04.27. 11:01:09

@felucca:

végre egy haladó városépítész szemlélet :)

Nostro · http://www.flickr.com/photos/terraflex/ 2009.04.27. 17:06:42

@felucca:
Valóban elgondolkodtató amit írtál.
Én mint laikus, szinte minden tervet benyelek, de lám van azoknál egyszerűbb megoldás is?!
Most kié lehet érvényes hazai viszonyok és gazdasági helyzet közepette?
Gunther Zsolt és csapatának terve vagy "felucca" ötlete?? Megmondanátok, "nézőpont kérdése" kezdetű mondatok nélkül!?

Nostro · http://www.flickr.com/photos/terraflex/ 2009.04.27. 17:13:53

@felucca:
Valóban elgondolkodtató amit írtál.
Én mint laikus, szinte minden tervet benyelek, de lám van azoknál egyszerűbb megoldás is?!
Most kié lehet érvényes hazai viszonyok és gazdasági helyzet közepette?
Gunther Zsolt és csapatának terve vagy "felucca" ötlete?? Megmondanátok, "nézőpont kérdése" kezdetű mondatok nélkül!?

ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2009.04.27. 21:21:22

Amikor a WCC-t átadták, akkor a későbbi terv az volt, hogy tetőkertet összekötik az állatkerttel, tehát lefedik szinte az összes vágányt. Elképzelések vannak, lehet, hogy pénz is lenne. De ami igazán hiányzik, az a koncepció. És mivel az politikai döntés, így elég kevés az esélye a hatékony és észszerű döntésnek.

felucca 2009.04.28. 14:34:55

@Nostro:

Nézd, az amit írok, nem "ötlet". A történelemben nincsen jó és rossz, ez a várostervezésre is igaz. Stratégiát kell kitalálni. Ha nincsen pénzem, nem fogok óriásberuházásba, hanem a kis lépések elvét alkalmazom. A pályaudvarok felülépítésében az a baj, hogy egy erős stratégiával rendelkező fejlesztő kerül szembe egy stratégiával nem rendelkező területtulajdonossal (vasút), tehát boritékolható a féloldalas, cak az egyik fél igényeit képviselő megoldás. Hiányzik a civil kontroll, mert a civil szféra felkészületlen és műveletlen a témában. Ezeket a városépítészeti gagyikat, mint pl. a WCC nyilván nem lehetne eladni pl. Berlinben, mert az átlagember ott kiröhögné a fejlesztőt. Nálunk meg ünneplik, Schneller is tolta pl. a talicskát az alapkőletételen, amit nem tudok neki megbocsátani...

megállnék egy szóra 2009.04.28. 22:11:27

Vajon a belváros egy összefüggő zöld park kell legyen, helyenként 1-1 házzal?
Vagy a belváros lehet belváros házakkal, és elég a Városliget, a Népliget, a Margitsziget, a Duna-part, mint kikapcsolódásnak helyt adó zöldterület...
Talán ezt is át kellene gondolni...

szsoo (törölt) 2009.04.29. 16:26:16

@megállnék egy szóra: Sztem egy újabb parkos terület még nem jelenti a lakóházak végét. Kicsit túlzás az aggodalmad.

megállnék egy szóra 2009.05.01. 11:55:23

@szsoo:
Én is szeretem a parkokat tereket, de egy kissé erőltetettnek érzem a KÖZTÉR blogon a zöldítést, a sportolási lehetőségek keresését. Mert szerintem, aki igazán akarja/kívánja a mozgást, az most is megtalálja a sportolási lehetőségeket.
süti beállítások módosítása