HTML

Misszió

Hiszünk abban, hogy a világpolgárok szemével Budapestet átértékeljük, a kellő távolságtartással értékeit és hibáit helyén kezeljük. A köztér mint a találkozások színpada – fedett, nyitott, lent vagy fent van - jelenti a problémamegoldás kulcsát. Erről írunk, és vitatkozunk veletek.

Profil

Csillag Katalin / Gunther Zsolt. Építészek vagyunk, akik nem hagyhatják szó nélkül a budapesti épített és építetlen antikultúrát, éppen ezért be kívánjuk vonni egy szélesebb, véleményformáló kört, hogy – legalább mentálisan – élhetőbbé tegyük környezetünket.

Rovatok

Miről írjunk?

Sportoljunk továbbra is Budapesten!

2009.03.28. 09:50 csillag katalin

Most gondoljunk az olyan esős, havas napokra, melyekből a közelmúltban oly gyakran volt részünk. Tehát következzen a sportolás fedett térben. Olyan nagyobb üres terekre van szükség, melyek parlagon hevernek, és könnyen megközelíthetőek. A belvárosban nehezebb nagyobb üres telkeket találni, ezért nézzünk be a föld alá.
Épül a 4-es metró. Mivel a Duna alatt is átmegy, ezért a mélybe kell lemenni. Az építési technológia miatt üresen marad egy hatalmas tér a föld alatt (például a Fővám téren), amit másra is lehetne használni. Például a doboz a dobozban logika alapján. A rendelkezésre álló hely olyan nagy, hogy elférne benne egy kézilabda pálya lelátóstul (szabványos méret: 44 x 22 m), vagy éppen egy uszoda (szabványos méretek: 50 x 22 m, 33 x 20 m, 25 x 16 m). Ha a gödör elég mély, akkor a kettő akár egymás fölé is elhelyezhető. Parkolásra nagyon nem kell gondolni, mert tömegközlekedéssel könnyen megközelíthető.


És akkor kezdjünk el számolni. A 4-es metrónak 10 állomása van, ebből leveszem a végállomásokat és a keresztező állomásokat (Kálvin tér), hiszen itt valószínűleg kevesebb hely áll rendelkezésre. A maradék állomások nem mindegyikében lehet elhelyezni két sportlétesítményt egymás felett, ezért elégedjünk meg 10 db uszodával, kézilabda pályával, vagy egyéb sportközponttal. Nem lenne vonzóbb mindenki számára (még a politikusoknak is), ha átadják a metrót, akkor 10 sportlétesítmény is megnyílhatna egyidejűleg?


 

metró fotók: Árva József

39 komment

Címkék: sportolás budapesten

A bejegyzés trackback címe:

https://kozter.blog.hu/api/trackback/id/tr411030599

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sandor68 (törölt) 2009.03.28. 10:45:56

Jó reggelt! Ez érdekes. Jó lenne tudni mik a konkrét tervek ezekkel a terekkel kapcsolatban, ha vannak egyáltalán olyanok. Anno volt szerencsém egy rövid ideig belepillantani Helsinkiben az új Kamppi metromegálló/földalatti buszterminál (hatalmas mind a kettô úgy egy komplexumként összekötve) belsejébe. Ott egy része a "felesleges" térnek óvohellyé lett alakítva, a többi pedig be lett kötve az egész várost behálózó földalatti közmû, parkoló és sürgsségi alagútrendszerbe. Itthon mi lehet a helyzet az ilyen földalatti terekkel? (épp nemrég volt egy cikk valahol, hogy véletlenül elfelejtett víztározót találtak.) szerintem nagyon ésszerû dolog az ilyen helyek hasznosítása.

ladislaus 2009.03.28. 12:26:42

Nagyon jó, nekem tetszik :)
De egyvalamit elfelejtesz. Magyarországon sportra utánpotlásra áldozna Budapest? hogy nem szarnak egy halom sünt ezek a barmok. Miért akadok ki ezen mindig sportközgazdászként???

Káposztakukac 2009.03.28. 12:35:36

az érdeklődő laikusnak el lehetne magyarázni, hogy ezek a felesleges terek hogyan jönnek létre?

CyberPunK 2009.03.28. 12:48:11

@Káposztakukac: Csatlakozom, engem is érdekelne!

Szőröstalpú Jeti 2009.03.28. 12:49:29

És azt nem lehetne, hogy parkolók lennének legalább néhány helyen (praktikusan minnél közelebb a végállomáshoz)?

apci500 2009.03.28. 12:58:43

... pedig még nincs is április 1-e.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.03.28. 12:58:50

@ladislaus: A sün szarására való felszólítás ciki. Amúgy igazad van.

A posztolót pedig a fővárosi tervbizottságba (vagy mibe).

Szendvics János 2009.03.28. 12:59:17

PArkoló kellene szerintem is, bár ezek lehetnének az igazi gettópályák. Az első fotó, nemtom kicsinálta, de zseniális.

ISTi 2009.03.28. 13:08:48

Szerintem lassan az állomások helyére is kitalálhatunk valamit...: (

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2009.03.28. 13:10:57

parkoló? minek?

a képek baromi jók. szeretem az ilyen játékokat. habár szerintem a fővám téri pl. nem felesleges tér.

gabest1 2009.03.28. 13:20:04

sportoljon akinek két annya van, naccerű szeméttárolók lennének belőle

dr. orter 2009.03.28. 13:27:34

csak parkolót ne.
ki az autókkal a belvárosból!

dr. orter 2009.03.28. 13:28:25

bár ha egy döntéshozó olvassa ezt itt, akkor már biztos, hogy parkolók lesznek, abban van ugyanis egyedül üzlet...

Flashzee · http://www.flashzene.com 2009.03.28. 13:35:31

de, parkolót! az a leglogikusabb! vagy galériát! :)

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.03.28. 13:38:51

@CyberPunK: Szerintem úgy, hogy kurvamélyen van az állomás (mondjuk tegyük fel, hogy 30 méter mélyen van) viszont a 10 méter belmagasság bőven elég neki, úgyhogy marad a felszín és az állomás teteje között egy 20 méteres luk amit vagy betömünk, vagy hasznosítunk. Persze ez nem biztos, csak gondolom ez a helyzet.

Így viszont milyen poén lenne erős üvegből készíteni a medencét, és a metrón ülve láthatod az állomás felett levő medencében lebegő csajokat alulról :)

bpower 2009.03.28. 13:42:24

Az a baj hogy ezek nem feleslges terek. Az egésznek az a lényege, hogy az állomásokat természetes megvilágítás érje. Ezért nem csak simán lefedik az állomásokat egy betonlemezzel, hanem a képeken is látható rácsos megoldást alkalmazva az állomások légtere egészen a felszínig fog tartani. Ezáltal teljesen más hangulata lesz ezeknek az állomásoknak, mint a jelenlegi 2-es és 3-as metró állomásainak.

Holló Mátyás 2009.03.28. 14:18:28

@solaitid: Egyetértek Veled és bpowerrel. A Fővám térre a Sporaarchitects nagyon szép tereket varázsolt, viszont pont a nagy belső szövet miatt kivállóan alkalmas a sport koncept bemutatására is. :-)
Ha megnézitek a Keleti Pu., vagy a Népszínház utcai megállk terveit, ott azért akad elég hely egy medencének a plafon felett bőven. Felülvilágító meg sehol...

joker_face 2009.03.28. 14:18:39

hehe király cikk ...

Holló Mátyás 2009.03.28. 14:20:07

@cb600f: A P+R szerintem is fontos! De úgy gondolom, nem a belvárosban van a helye...

Alal 2009.03.28. 14:27:11

további vicces dolgokat mondok ehhez... közeli rokonaim dolgoztak itt, felülvizsgálták a terveket, és javaslatokat tettek. Nekik is szemet szúrt az, hogy ekkora tereket hagynak parlagon, ami autógarázsként tök jól hasznosítható lenne (P+R vagy csak úgy). DE a nagy tereknek vannak más hátulütői. Pl:
- hogy takarítják majd azokat a frenetikus keresztgerendákat --> ipari alpinisták
- fűtés --> egész meg van kavarva
- tűzbiztonság (míg a meglévő metróknál simán meg lehet tervezni az egyszerű folyosók füstelszívását, addig itt a nagy terek miatt baromi nehéz, ha teljes mértékben lehetséges... ezért kell mindenféle egyéb berendezést beszerlni plusz pénzért)

Összeségében lehet, hogy szép lesz az új állomás, csak összességében hasznosabban, olcsóbban is meg lehetne építeni...

Káposztakukac 2009.03.28. 14:29:28

@Alal: hát azért tőlünk nyugatra is hasonló technológiákkal építkeznek. a fűtés meg szerintem egy ilyen építménynél nem téma. egyszerűen nincs rá szükség.

escaper · http://elinnen.blog.hu 2009.03.28. 14:30:32

Finnországban a II. világháborús légoltalmi pincéket valóban sportpályának használják, floorball pályák zuhanyozókkal, uszoda szaunával.
Sőt Rovaniemiben a Mikulás manói is egy ilyen helyen készítik az ajándékokat.
Nincs új a nap (föld) alatt...

Káposztakukac 2009.03.28. 14:36:24

@Holló Mátyás: sajnos a külvárosban sem nagyon épül:(
én óbudai vagyok. amit pld. békásmegyeren p+r-nek adnak el, az egész egyszerűen egy rossz vicc. arról nem beszélve, hogy 1-2-3 megállóval beljebb, ami még bőven külvárosnak számít(csillaghegy, római fürdő, stb.) EGYÁLTALÁN nincs parkolási lehetőség.

M. Laci · http://palferi.blog.hu 2009.03.28. 15:01:48

@bpower:

Szerintem még sokkal jobb lenne a hangulat, ha ez a természetes fény egy úszómedencén át szűrődne le az állomásra.

Hát még az uszodában a 16-50 év közötti, 18-25 testtömegindexű nők félárú belépőt kapnak.

Káposztakukac 2009.03.28. 15:08:51

@elemes2: szerintem őket ingyen kellene beengedni:)

KopaszMercis 2009.03.28. 15:42:15

@ladislaus:
mi van nem vettek fel g-karra? :)

KopaszMercis 2009.03.28. 15:45:04

Az otlet nekem nagyon teccik uszodat mindenhova.. nudizo csajoknak ingyenes belepessel :)

lápi lidérc 2009.03.28. 16:11:10

@orter:
Épp azért lennének jók a parkolók, te nagyon hülye, hogy kevesebb autó legyen a belvárosban.

Törcsi:Got_som'_weed? 2009.03.28. 16:38:51

@lápi lidérc: Fővám tér = Belváros. Több parkoló a belvárosban = Több autó a belvárosban. ===> vagy te vagy a nagyon hülye, vagy q jó a humorod.

Nagykörúton belül nem való az autó. Nagykörút -> Felszab gyalog 15-20 perc, BKV-val 5-10 perc. Autóval (dugó+parkolóhely keresése+parkolójegy váltása+parkolójegy elhelyezése az autóban+pár perc séta) = 15-40 perc.

Minden belvárosba autóval menő ember rontja a GDP-t, meg értelmetlenül terheli a környezetet. Egészségtelenebb életet él maga is, amit nem sajnálok tőlük, de rontja a többiekét is. A PR nem ide való, bár tényleg fontos. Ide villamosok, meg sétálóutcák valók.

Így az áruszállítók vs. autósok konfliktusok is megoldódnának.

tutti 2009.03.28. 16:50:09

Én meg tökre örülnék neki, ha Budapesten lennének terek, annyira zsúfolt a város, hogy szerintem tök jó érzés lehet egy kis teret érezni magunk körül.

pajci 2009.03.28. 16:56:58

minek parkoló? járjatok kerékpárral.

pajci 2009.03.28. 16:58:21

ja hogy kövérek és lusták vagytok bicajozni? akkor meg menjetek ezeken a helyeken kialakított sportpályákra az autóitokkal.

draft22 2009.03.28. 17:21:57

@escaper:
kapaszkodj meg Budapesten számos (tán 20-nál is több) konditerem üzemel volt légó-pincékben (egy ketőben még néhány felirat is volt nyillal.

A konkrét témához, nem vagyok szakember, tehát nem tudok vélemyényt mondani arról, hogy technikailag lehetséges-e, célszerű-e stb. Természetesen minnél több sportolási lehetőség kell, de amíg hétvégenként több százmilliós iskolai tornacsarnokok konganak az ürességtől, addig az igényeken is el kéne gondolkozni.

Egérfogó 2009.04.01. 15:19:27

He-he, hát persze hogy bevásárló központ lesz az üres terekből, ekkora ziccert nem lehet kihagyni...
süti beállítások módosítása