HTML

Misszió

Hiszünk abban, hogy a világpolgárok szemével Budapestet átértékeljük, a kellő távolságtartással értékeit és hibáit helyén kezeljük. A köztér mint a találkozások színpada – fedett, nyitott, lent vagy fent van - jelenti a problémamegoldás kulcsát. Erről írunk, és vitatkozunk veletek.

Profil

Csillag Katalin / Gunther Zsolt. Építészek vagyunk, akik nem hagyhatják szó nélkül a budapesti épített és építetlen antikultúrát, éppen ezért be kívánjuk vonni egy szélesebb, véleményformáló kört, hogy – legalább mentálisan – élhetőbbé tegyük környezetünket.

Rovatok

Miről írjunk?

Főtér remix

2009.09.03. 07:00 Gunther Zsolt

Győr, Széchenyi tér

Győr központjában volt egy régóta halódó tér, a valamikori piactér, melyet jobb híján parkolásra és galambetetésre használtak. A győriek és némely kívülálló szerint ez Közép-Európa legszebb barokk tere (???). A lokálpatriotizmus eme báján túl az állításnak méltán van igazságtartalma. A határoló kulissza elsőrendű: a nagyvonalú tér körül pompás, a polgárosodó vidéki miliőt híven tükröző barokk paloták sorakoznak. Egyikük sem meghatározó az építészet történetében, egy-egy klasszikus tagozat vagy szerkesztési elv helyenként megbicsaklik, az összkép azonban meggyőző, méltóságos és felettébb szerethető.

 

A tér azért sem kelhetett korábban életre, mert a környzező térfalak nem porózusak, a hozzájuk tartózó intézmények, szórakozóhelyek a falakon belül maradtak. A bencés kolostor és templom értelemszerűen továbbra is zárt marad, de a maradék három oldal a múzeummal, a volt táncos mulatóhely, Lloyd épületének átalakításával és az éttermek teraszainak térre történő kihúzásával bekapcsolódik a tér életébe.
A tér hosszas huzavona után megújult, a terveket Czigány Tamás és munkatársai készítették. Egy tér megújulása mindig is kényes feladat, mert nagy gesztusokat ritkán lehet tenni, azt a keveset pedig, amelyet a környezet elvisel, a megfelelő helyre kell tenni. A tervezők ezt nagyon jól érezték. Helyénvaló a világos színű kőburkolat, a faburkolat a teraszokon a külső térnek barátságos értelmezést ad. A belsőben, a nappaliban megszokott parkettaburkolat emlékei kelnek életre bennünk, ez az apró gesztus otthonossá, mai szóval felhasználóbaráttá teszi a teret.
A téren van egy attrakció, melyet azonnal befogadtak a győriek. A tér közepén több, síkban elhelyezett szökőkút köpi, porlasztja, árasztja, küldi sugárban a levegőbe attól függően, hogy melyik helyen és napszakban vagyunk. A dolog érdekessége, hogy szakadó esőben is végzi a szökőkút szorgalmasan mutatványát, sejtetvén, hogy mindezt az örökkévalóságnak tervezték. A teret nyáron nyitották meg, a kánikulában a gyerekek már megazuhanyként használták, a szülők a padokon ücsörögtek törölközővel és csereruhával.
Itt merül fel a kérdés: vajon szükséges-e program a térnek, vagy az eseménytér spontán alakul ki? Ebben az esetben a spontenaitás a döntő, hiszen a város híján van szép, használható tereknek. Hangsúlyozom, ez nem a kulisszák, a tereket szegélyező épületek hiányán múlik. A rissz-rossz térburkolatok, a találomra parkoló autók, az esetlegesen elhelyezett köztéri bútorok miatt nemcsak vizuális káosz uralkodik, hanem a terek egyszerűen használhatatlanok. Csupán átközlekedésre szolgálnak, és nem arra, hogy ott elidőzzünk, vagy másokkal találkozzunk. És lám, a programnélküliség olyan jól sikerült, hogy a szokásos sátras, fabódés rendezvények kiszorultak a térről. A terményáldás a Bécsi kapu téren, a borfesztivál a Duna kapu téren zajlott, a rendezvények alatt a megújult tér mégis tömve volt emberekkel. Egy tér méltó életre kelt, a belváros egyik lüktető pontjává vált.

Folytatás: civil kezdeményezés térhasználatra. A keret egyesület akciója 2005-ből

fotók: Gunther Zsolt és Wikipédia

 

62 komment

Címkék: győr

A bejegyzés trackback címe:

https://kozter.blog.hu/api/trackback/id/tr631350739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pirxx 2009.09.03. 08:50:55

vagy én értettelek félre, vagy az index szerkesztő. vagy egyikünk sem, csak kellet az ütős cím.
Most élhető a tér vagy nem?

Doryyka 2009.09.03. 08:51:46

Hogy a gyerekek használták zuhanynak a szökőkutat? Az csak hagyján, de a brazilok tusfürdővel mentek oda, a lexebb az a nyanya volt, aki szoknyástul föléállva "alvázmosást" tartott. Volt, aki azért reklamált, miért nem megy az egyik kút, mert annak melegebb a vize a zuhanyhoz. Szóval ismét a délnorvégok nem tudtak viselkedni.

plb2009 2009.09.03. 08:56:29

Szerintem a magyarok nem tudtak viselkedni. Kevés norvég túrista érkezik Gyôrbe, szerintem nem ôk voltak.
A magyarok azok igen, mindent kihasználnak ami ingyé van. A szökôkút ingyévan, csak azt nem tudom mi az isten nyilának. Nem hiányzott az onnan.
Szerintem.

KentaurBen · http://olomuveg.blog.hu 2009.09.03. 08:56:55

Totálisan nem értek veled egyet.

"A határoló kulissza elsőrendű: a nagyvonalú tér körül pompás, a polgárosodó vidéki miliőt híven tükröző barokk paloták sorakoznak."..."az összkép azonban meggyőző, méltóságos és felettébb szerethető."...
ez így van, amit szerintem sajnos nem méltó módon egészítettek ki.

Nem adok 2 évet, és a padok rosszul kiválasztott faanyaga el fog görbülni, meg fog ereszkedni.

A beültetett fák 80 %-a már most kiszáradt.

Az attrakciónak tekintett "szökőkutak" egyike gyakorlatilag csőtörés-benyomást kelt... és a téren időzők szintén csak a tér egyik sarkára lettek beszorítva (azok, akik a négyszögletes padok miatt háttal ülnek le a térnek, csak nyaktekergetve nézegethetnek vissza).

Szóval korábban volt már egy nagy bukta a színházzal, ahol szintén mellőzték nagyvonalúan a barokk alapot, amihez lehetett volna kapcsolódni...
és most itt van ez: kérdem én: nem lehetett volna egy valóban barokk stílusú teret kreálni? szép, látványos, többszintes szökőkúttal, míves padokkal körben stb?

Doryyka 2009.09.03. 09:04:14

@plb2009: mondom délnorvég. Brazil, szolibarna...tudod. Akiket mi megkülönböztetünk hátrányosa. Nem ők magukat ilyenekkel, neeem...

KentaurBen · http://olomuveg.blog.hu 2009.09.03. 09:07:05

@KentaurBen: ja..és életem legbénább kifogását hallottam az új tér védőitől: dehát sokkal jobb, mint amilyen korábban volt! Trú. de mióta lehet hivatkozási alap az, hogy jó, jó, gázos volt, és most kevésbé az.

Artie 2009.09.03. 09:11:51

Én csak azt az egymilliárdot keresem, amennyibe került... Van egy-két tippem, hogy jelentős részét hol találnám meg.

OftF 2009.09.03. 09:14:42

Voltam a térem a minap, és tök jó, hogy végre nem akarnak programot adni egy térnek. Tér, van és kész. Használják, nem? És nem látom, hogy kőbe van vésve ott bármi is, tovább fog alakulni a használat alatt. Csak persze nem 1-2 hét alatt, balgaság rögtön a tökéletesre vágyni.

Gabe2 2009.09.03. 09:16:38

"Egyikük sem meghatározó az építészet történetében" Végül is csak egy szaros templom áll az egyik oldalán a térnek, amely a jelenlegi Magyarország első barokk temploma.

Sztem meg egyszerűen a Llyod-épület lebontásával kellett volna kezdeni, és úgy megtervezni a teret.
A tér sztem sem szép, de közösségibb, mint ami volt. Persze, mindig lehet(ne) jobb is.

Malachi 2009.09.03. 09:18:45

Címlapon:

"A használhatatlan győri Széchenyi tér

A rossz térburkolatok, a találomra parkoló autók, az esetlegesen elhelyezett köztéri bútorok miatt vizuális káosz uralkodik."

A poszt NEM ERRŐL SZÓL.

a Flórián téren nincs kávé, indexes szerkesztők?

pajaro 2009.09.03. 09:28:33

11-15 óra közt napsütésben konkréten nem látni semmit a téren, a fehér burkolat miatt. Gondolom, ezért nincs semmi a téren, nehogy neki menjek valaminek. Többet is ki lehetett hozni volna belőle. A vizesblokk az egyetlen használható dolog, ezégeszen addig, amig a galambok haza nem térnek a Kanári szigeteki nyaralásból, és telibe nem szarják az egészet.

nincsde 2009.09.03. 09:45:18

Emberek, tűnjön fel már valakinek, hogy arányaiban a zöld terület ezen a téren nem éri el a 2 %-ot! Borkai úr, ilyenért a fővárosban felkötik....

Bella Péter · http://reposzt.hu/ 2009.09.03. 09:53:57

Ezt benézte az Index... Vagy rossz a link, és mást olvastunk.
...
Nagyon jó lett a tér. Persze lehet fanyalogni, én is kereshetek/találhatok hibákat, de mindent felülír az, ahogy a tér tele van emberrel (turistával és győri lakossal) - nappal és este egyaránt.
Az elmúlt időszakban néhányan telekürtölték a világhálót olyanokkal, hogy itt zuhanyoznak sokan, meg kutyát fürdetnek stb. Én ilyent nem tapasztaltam, csak azt, hogy a gyerekek élvezik, hogy meglepetésszerűen jön a víz, ki tudja hol, úgyhogy futás. A szülők pedig a tér szélén nézik a gyerekeiket. Vizesek lehetnek? Ez van, nyáron elmegy...
És igen, tényleg jó volt átmenni a Széchenyi téren, a Duna kapu tér felé, a borfesztiválra.
Teljesen egyet értek a poszt írójával: "Egy tér méltó életre kelt, a belváros egyik lüktető pontjává vált."

Kuruttya 2009.09.03. 09:56:10

Pont múlthéten jártam itt, egyébként életemben először. Hát, elég nagy csalódás volt, egy nagy, kihalt betonplacc "átlagos" és "csúnyácska" között ingadozó házakkal körülvéve. És nekem nagyon hiányzott a zöld felület is, olyan sivatagos volt az egész ezzel a sok kővel, pedig alapvetően nem vagyok annak a híve, hogy minden városi térből feltétlenül parkot kell csinálni. A "Közép-Európa legszebb barokk tere" állítás ezek után meglehetősen megmosolyogtató..

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.09.03. 10:13:48

Elnézve a két alsó összehasonlító képet, őszintén nem értem, hogy a kibastzott drágán mért lekövezésen kívül mi is változott a téren... Ja a porlasztós kút. Az tényleg truváj. kb tíz évvel ezelőtt volt nagy divat. Naná térről beszélünk, nem parkról, de hogy még azt a két fát is kivágják, ami még állt ott korábban, az is vicc.

gyárvárosi 2009.09.03. 10:17:42

Ismerősöm szerint a Széchenyi tér pontosan tükrözi a városunk önkormányzatát. Szürke, és jellegtelen.
Sajnos egyet kell értenem vele. Ha a méregdrága indiai gránit helyett simán betonnal fedték volna be a teret, ugyanez lenne a hangulata. A nyári kánikulában egy kemence érzetét kelti a déli órákban.
A város szelleme kísért, ha valahol van 2 négyzetdeciméter üres terület, oda csak beton, követ lehet elképzelni.

sdy 2009.09.03. 10:19:20

Szerintem a tér neve helyesen Széchényi tér, Széchényi György püspök után.

Javítsatok, ha nem!

Egyébként lehet fikázni, de amilyen volt, annál most sokkal jobb. És még nem fejezték be...

pygmalion 2009.09.03. 10:22:27

Teljesen osztom gyárvárosi véleményét.
Szerintem nem szerencsés egy olyan teret teljesen leburkolni, ráadásul extrém világos, minden színváltozatot nélkülöző lappal, amelyet a nap nagy részében napsütés is ér. Júliusi verőfényben meg lehet vakulni, zöld területet nem hagytak, illetve nem csináltak, az a pár fa édeskevés, habár úgy tudom, lesznek új telepítések. Kicsit hazabeszélek, de nekem továbbra is a szegedi Széchenyi tér a legszebb, nincs díszburkolat, csak repedező, öreg aszfalt, de legalább zölt, parkos és élhető.

Artie 2009.09.03. 10:23:06

@sdy: Nem, a teret Széchenyi Istvánról nevezték el, a patika viszont Széchényi (György) patika.

aliendriver 2009.09.03. 10:28:37

ooo..anyam borogass..a magyaroknak (foleg a gyorieknek) probaljon meg az ember barmit is csinalni..csak szapulni tudnak..ez a legelszomoritobb az egeszben

RustySpoon (törölt) 2009.09.03. 10:33:05

"Mert ez tér és nem park" Sok eszed van neked is..

Én szeretem az egyszerűséget, tetszik a tér is, bár épp akkor fejezték be mikor legutóbb arra jártam ezért a szökőkút még nem működött.. De a zöld nekem is hiányzik.. sehol egy árnyék.. Valami konténeres megoldással szépen, igényesen meg lehetett volna oldani, de hát nem..

Győr mindig is nyüzsi volt.. a belváros mindig tömve van emberrel, éjszaka is rengetegen ülnek ki ide-oda.. ezek után ha felújítasz egy teret, ami korábban használhatatlan volt + oda raksz egy szökőkutat amilyen nincs a városban több, nyáron garantált a siker.. nem nagy bravúr szvsz.

Gabe2 2009.09.03. 10:35:22

@Artie: Tudtommal nem, de már kit tudja ezt visszakövetni? A püspök győri kötődésű, a címere ott van a rendházon, sztem róla nevezték el, csak aztán a néphagyomány stb. a legnagyobb magyarral helyettesítette

Artie 2009.09.03. 10:35:50

@RustySpoon: mi volt Győr? Nyüzsi?... Vasárnap délután menj végig a belvárosban, egy kriptában nagyobb élet van, mint ott!

Artie 2009.09.03. 10:36:42

@Gabe2: Most viszont hivatalosan Széchenyi tér, ez biztos. Tehát akkor most így kell hívni.

füredi (törölt) 2009.09.03. 10:45:42

A tér ripikusan az, amiről semmi rosszat nem lehet mondani, de jót sem.
Ezért kár volt ez a nagy felhajtás. A "brazilok ott zuhanyoznak" egy urban legend, voltam ott elégszer. A gyerekek valóban rohangálnak a vízben egy gatyában, mint mindenhol a világon.

Doryyka 2009.09.03. 10:47:59

@füredi: miután biztiőrök vannak kinn, tényleg urban legend. Azelőtt viszont magam láttam az étterem teraszáról...Klassz látvány volt evés közben.

Villy 2009.09.03. 10:49:04

Nagyon jó cikk! Grat! Követni fogom ezt a blogot!

Gabe2 2009.09.03. 11:04:02

@Artie: Sajnálom. Amikor egy város a gyökereivel szakít, hogy egy nagyobb katyvaszba tartozzék, az elszomorít. Jobban, mint a tér.

felucca 2009.09.03. 11:16:11

Mindig mosolygok, amikor egy városban a parkok hiányát egy eredendően burkolt városi téren akarják egyesek leverni.

Ez egy kurva jó, kortárs tér lett, gratulálok!

Hogy nincs elég truváj? Mert nem kell, azért nincs. Egy tér mindig háttér, az ott zajló életnek és a környező épületeknek a háttere, isten őrizz, hogy truváj legyen. Legyen egyszerű, nemes anyagokkal, síma, elegáns vonalakkal, ahogyan ez a tér is. 2010-ben nem kell (nem lehet) barokk teret építeni, fasorokkal és öntöttvas borzadályokkal, az az idő elmúlt.

Az ország legszebb barokk tere viszont Vácon van, nem Győrben.

Nyomek 2009.09.03. 11:18:36

Jó az index felhajtása:
"A rossz térburkolatok, a találomra parkoló autók, az esetlegesen elhelyezett köztéri bútorok miatt a városban vizuális káosz uralkodik."
Ezeket honnan vették...?

A térrel kapcsolatban csak annyit, hogy nem tudom, hogy mi volt a célja ennek azu átalakításnak. Egy szépen kivitelezett betonplacc. Újgazdagéknak van hasonló a villájuk előtt. Szökőkúttal, obeliszkkal, szoborral. Leginkább ez jut eszembe róla.

Azért sem értem, mert Győrben van barokk esküvő, minden ízében barokk épületek utcák, barokk büszkeség, megabarokk stb. Ez hogy jön a térhez? Mint egy fricska, hogy "ezt nektek barokk, basszátok meg!"

Nekem ez jön le róla. A győriek egyébként már évtizedek óta rinyálnak, hogy nincs szökőkút, pedig három folyó mossa ...néha az utcáit is. Hát ez lett a híres szökőkút. Barokkos, mint az állat.

Egyébként jól mintázza a régebbi elgondolásokat, ugyanis a (sokadszor mondom, hogy) BAROKK városháza elé egy üveg-megyeházát építettek. Kellene egy fotó róla. Mint egy bomlásnak indult tízemeletes panel, úgy néz ki.

A 70-es években álmodtak ilyen tereket hogy megyeháza sorsra fog jutni.

Gunther Zsolt 2009.09.03. 11:33:07

@pirxx: az igaz, hogy nem írtam le, hogy élhető v. nem, de szerintem rettenetesen élhető. Nem én találtam ki, a városlakókat sem hatökörrel rángatták ki, hanem egyszerűen szeretnek ott lenni...

Gunther Zsolt 2009.09.03. 11:36:31

@KentaurBen: szerintem a legszebb barokk szökőkutakat a barokk korban csinálták. Mi már nem tudjuk ezt a színvonalat. Tehát helyesebb mait csinálni magas színvonalon. És ez itt sikerült.

Gunther Zsolt 2009.09.03. 11:41:13

@Álmos: Közép-Európa legszebb barokk tere nem attól lesz valami, hogy extra barokk épületek veszik körül. Mert az K-E egyik legszebb barokk épülete lenne. Itt viszont térarányokról van szó, és egységességről. Az egységességet nem lehet csípőlövésekkel elérni.

bejgli 2009.09.03. 11:54:57

Nekem úgy tűnik, ez nem tér, hanem inkább közlekedő. Üres terület, amin át kell gyalogolni. A kandeláberek a semmiben álldogálnak. Ugye, a lámpa azért van, hogy megvilágítson valamit: utat, dolgot. Ezek a lámpák a semmit világítják: sehol nincs út, vagyis mindenhol az van. dolog semmi. Legalább padok lennének. Bár padok sem önmagukban, önmagukért vannak, hanem mert kapcsolódnak valamihez: víz, fa (árnyék), park, látvány, akármi.
Röviden, ez - a képek alapján - szerintem pocsék. Be kéne rendezni (ha már a fű-fa stb. dolgok zsenántnak számítanak). Hogy az emberek ne átmenjenek rajta, hanem odamenjenek. Valamihez.

Holló Mátyás 2009.09.03. 12:14:43

@KentaurBen: Szerintem a barokk egyik nagy vívmánya a terek funkciójának, és az addig szokatlan, már-már pazarló térélménynek a hangsúlyozása. Ebben a konextusban a tér jól kapcsolódik könyezetéhez. Egy tér inkább lesz arányai és léptéke miatt "barokkos", mint a sok aranyozott cirádától. Ez egy tisztességesen megtervezett, nagyvonalú tér, mely a mai kor szellemiségében született, de kellő tisztelettel kapcsolódik környezetéhez.

Nem értem, hogy miért várjuk a ma tervezőitől egy régi korszak építészeti elemeinek másolását. Az autóinkat sem cseréljük lóra, és a farmert sem buggyos selyemnadrágra.

KentaurBen · http://olomuveg.blog.hu 2009.09.03. 12:35:15

@Holló Mátyás: nem másolást várnék (aranycirádákkal), hanem a stílus újraértelmezését...hogy jobban tudjon kapcsolódni a környező épületekhez, és a nagyvonalúan kezelt tér-szerkesztéshez.
ez a mostani remix (a silány, és nem jól kiválasztott anyagok, és a padok elrendezése miatt), szerintem nem sikerült.

...és ne haragudjatok, de nevetséges, hogy ma nem lehetne létrehozni egy barokkos szökőkutat, mert azt csak AKKOR tudták.

Kuruttya 2009.09.03. 12:51:26

@Gunther Zsolt: tehát egy tér "szépsége" (ami amúgy eléggé szubjektív dolog) független a teret körülvevő épületek önmagukban vett szépségétől? Én ezt nem hiszem. És ezt a fene nagy egységességet sem látom, amitől ez a tér különleges lehetne. A váci főtér is szebb ennél, és akkor még csak el sem hagytuk az országhatárt.

@felucca: és a váci főtéren van is zöldség nem is kevés, meg öntöttvas meg egyéb "truváj" ;) És sokkal barátságosabb tőle a tér.

Holló Mátyás 2009.09.03. 12:57:50

@OftF: Egyetértek. Talán a térre kilátogató , a teret használó emberek mennyisége, a "nyüzsi" az, mi legjobban minősíti a teret. Szerintem a mosolygó családok, a szaladgáló gyerekek, stb. mind, mind pozitív kritika.

oolajtoo 2009.09.03. 13:02:35

@KentaurBen:
Többnyire az orvosok, és egyéb értelmiségiek "saját" gondolata az, hogy a klasszicista/barokk/eklektikus építészet/festészet/tárgyformálás sokkal értékesebb volt.

Mindezt teszik úgy, hogy sem a vágyott korokat, és az azóta eltelt időszak gondolatait mélységében nem ismerik valójában, csak egy egymástól hallott városi legendát ismételgetnek, pl. hogy a barokk kulisszák elött a barokk tér a megfelelő. MERT ABBAN VAN ÉRTÉK.

Másban is lehet érték, sőt létezhet egyenrang. Itt most nem az elkészült teret akarom védeni, mert egyáltalán nem ismerem. De azt kijelenteni, hogy ha barokk lenne, akkor kurvajó lenne, ez meg mivel kontextualista ezért a szemétdombra vele.

Már ne is haragudjon meg senki, aki kizárólag a klasszikus művészetet értékeli, de hatalmas PROSZTÓSÁG ha kizárólag abból igyekszik gondolati szinten építkezni.

Ha venné a fáradtságot akkor olvasna Venturit, meg Rossit, akkor az egymásmellérendeltség meglepően új értelmet nyerne ... Mindezt csak azért igyekszem felvetni, mert őket is már túlhaladta a kor, így nem ártana az elmúlt évszázad pár értékes írásával, és gondolati áramával tisztában lenni, ahelyett, hogy három-ötszáz éves ugrásokat hajtunk végre szinte a sztratoszférából.

"...és ne haragudjatok, de nevetséges, hogy ma nem lehetne létrehozni egy barokkos szökőkutat, mert azt csak AKKOR tudták."

A barokk idején melyik idióta terveztetett volna magának gótikus templomot ? Csak akkor volt mindenki ilyen hiú a haladás tekintetében...
(az viszont valóban kétségtelen, hogy az akkori nagyvonalúság ma szinte kizárt)

Holló Mátyás 2009.09.03. 13:07:20

@felucca: Ott a pont. Kövezzetek meg, de szerintem az erdő helye a város széle.
Én is a fásítás híve vagyok. Fát minden két parkoló autó közé, fát az utcákra, sövényt a budapesti körutakra! De úgy gondolom szükség van a nagyobb, egybe függő, levegős terekre is.
Sokan hiányolják a tér barokkos voltát és közben fákat követelnek mindenhova. Pedig elég sok barokk térről hiányoznak a fák és mégis jól működnek. Úgy mint ez.
Itt egy másik példa, itt sincsenek fák.:
www.utazni.info/kepek/5/5b/Szent_P%C3%A9ter_t%C3%A9r.jpg

KentaurBen · http://olomuveg.blog.hu 2009.09.03. 13:16:55

@oolajtoo: nem gondolom azt, hogy a klasszicista/barokk/eklektikus építészet/festészet/tárgyformálás értékesebb.

egyszerűen csak arról dumálok itt, hogy jobban is lehetne simulni a környezethez egy, a barokkot újraértelmező modern dologgal, mint egy teljesen más stílussal.

2x (színház és városháza) már elszabta a város a dolgot... úgy tűnik, ott ebben teremtenek hagyományokat :)

a gótika és a barokk kapcsolatának - ha már így szóbahoztad - pedig inkább te olvass utána, meg fogsz lepődni :)

Holló Mátyás 2009.09.03. 13:20:54

@oolajtoo: Igazad van oolajtoo. Lehet, hogy itt a baj. Lehet ez a tér akármilyen, ha a köztudatban nincs az a tudás, ami szükséges értelmezéséhez. Értékei rejtve maradnak, ha a korunk formanyelvezete továbbra is ismeretlen marad. A barokk már kellő beágyazottsággal rendelkezik, de a kortárs mindig is érthetetlen marad...

füredi (törölt) 2009.09.03. 14:20:32

@oolajtoo:
Nagyon igazad van. Az egy téves elgondolás, hogy csak a régi értékes. Az újjal csak a az baj, hogy meg kell szokni. de gondolom amikor bejött a barokk, akkor ugyanúgy csúnyán néztek a későreneszansz hívők, hogy mi ez a cicoma.

Spanyolországban például nagyon sok helyen megfigyelhető, hogy elképesztően bátran raknak történelmi környezetbe modern épületeket. Egyáltalán nem rossz!

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.09.03. 14:53:28

"Egyikük sem meghatározó az építészet történetében..." a Bencés (eredetileg jezsuita) templom a történelmi Magyarország második-harmadik barokk épülete, és az Apátúr-ház is elég jelentős. Persze, az egyetemes építészet történetben nem meghatározó, de magyar viszonylatban igen.
@nincsde: nem kell minden teret parkosítani. Magyarországon, külföldön se teszik.
egyébként: taj-kert.blog.hu/2009/08/23/barokk_foter_uj_kontosben_gyor

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.09.03. 15:10:08

@KentaurBen: barokk kutakat, tereket!? De a téren ilyen sosem volt. A Mária-oszlop és egy kis piaci ivókút volt itt egyedül. Történelemhamisítás, hazugság lenne ide barokk díszteret tervezni ide. Egyik tanárom jut eszembe, aki azt mondta: "műemléki környezetbe illik az üveg, az acél, a modern formálás, de csak a legjobb színvonalon. Szerintem ez a tér ezt teljesíti.
"...korábban volt már egy nagy bukta a színházzal, ahol szintén mellőzték nagyvonalúan a barokk alapot": a színháznál nem voltak barokk alapok. Pont a régi városon kívül esik. És szerintem az egy nagyon jól sikerült épület, főleg, ha felújítanák.

bejgli 2009.09.03. 16:10:33

"Itt egy másik példa, itt sincsenek fák.:
www.utazni.info/kepek/5/5b/Szent_P%C3%A9ter_t%C3%A9r.jpg"

Szerintem a győri térről hiányoznak (de minimum nincsenek elegen) azok az épületek, amelyek ekkora - üres - teret követelnek meg maguknak. Legalábbis a képekről nekem így tűnik. Persze lehet, hogy azért, mert pesti vagyok, és itt a hasonló házaknak nem hogy kisebb vagy pláne, nagyobb tér, de gyakran még egy normális utca sem jut.

sztárvendég 2009.09.03. 16:59:11

Mi a Baj a térrel? Reakciós vén szarok szerint raklapokon ülhetünk a sivár űrben. Kétségtelen hogy alaposan minimalizálták a berendezési tárgyakat a téren de miért is kellet volna tele aggatni csicsamicsás diszekkel, tudtommal ott van az a baszom Szűzmária with baby Jesus obeliszk barokkos flancnak . A szökőkút meg kérem a XXI. században ilyen, tessék már elmenni nyugatra. (Franciaoban pl Chalon főterén,de láttam ilyet olasz, német sőt szolvén,és szolvák várospkban is) Viszont az integrációra képtelen indoiráni vándor népség nyilvánosfürdőzését 10 év közmunkával büntetném.Nekem konkrétan a Baross utca sárkányölő St Gyurijátol kap el az idegroham.Mit csináltak azzal a szerencsétlen emberrel?
Neked meg bejgli üzenem csalóka a kép nem olyan nagy az a tér.( Kb a Roosewelt tér fele).

bejgli 2009.09.03. 18:47:15

@sztárvendég: Lehetséges, mert a képek "földszintesek". Lehet, hogy madártávlatból nézve másként festenének az arányok.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.09.03. 21:01:43

Kiváncsivá tettetek, legközelebb arra járok, megnézem.

Mondjuk a legalsó fénykép jobboldala alapján egyet kell értsek azzal, hogy kicsit olyan, mintha csőtörés lenne. Ha a szökőkút nincs medencével elválasztva a járdától, akkor azért ügyelni kéne arra, hogy a víz ne úgy follyon el, mint a kutyapisi.

Az meg elszomorító, ha egy díszburkolat meg egy szökőkút tényleg egymilliárdba került.

felucca 2009.09.04. 10:12:14

@Álmos: Az új váci főtér toprongyossága és a győri tér eleganciája nem említhető együtt. Igaz, hogy Vácon az eddigi autóparkolóhoz képest nagy a haladás, tele is van a tér emberekkel. Bármilyen lenne a tér, tele lenne emberekkel. Lehetne akár elegáns is.

Még mindig nem kaptam válasz arra a kérdésemre, hogy miért kellene 2010-ben barokk szökőkutat építeni egy téren. 1650-ben sem építettek oda gótikus szökőkutat, mégsem rinyált senki. A saját kor felvállalása, az nem megy manapság? Csak autóvásárlásnál, meg mikrosütőnél? Betegek vagytok?

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.09.04. 10:42:28

Én a minimalista dolgoktól úgy általában rosszul vagyok. Mert már messze túllép az ésszerű sallangmentesítéstől. Egy szökőkút nem négy lyuk a gránitplaccon. Még ha szlovéniától szlovákiáig számos helyütt látni is ilyet. (Én pl legutóbb postojnai cseppkőbarlang fogadóterén fotóztam egy ilyet. Üres is volt a placc - pedig volt ott még néhány facsemete is állt.) Egy valódi szökőkútnak vizuális élményt is kellene adnia. Kortól függetlenül.

felucca 2009.09.04. 12:56:02

A négy lyuk a gránitplaccon valószínűleg működés közben nagyobb vizuális élményt nyújt, mintha egy kis barokk kőtálból csorogna a víz egy nagyobba, onnan meg egy mégnagyobba. Tudomásul kellene venni, hogy a minimalizmus válasz az utóbbi 150 évben elharapódzott vizuális zavarodottságra, kísérlet egy letisztultabb viselkedés megteremtésére, ami ha sikerül, onnan lehet majd építekezni megint az összetettebb, gazdagabb és mesélősebb dolgok felé. De addig, amíg valaki 2010-ben barokk főteret kér számon egy kortárs építésztől, addig nem lehet. A minimalizmusban az a klassz, hogy a beépített anyagot és a burjánzó formát általában gondolattal pótolja és azt be kell látnunk, hogy a tiszta emberi gondolat mindennél előrevalóbb.

KentaurBen · http://olomuveg.blog.hu 2009.09.04. 14:34:20

@felucca: pótold akkor gondolattal a zsíros kenyeret, hátha úgy érzed majd, hogy grillcsirkét eszel.

felucca 2009.09.04. 16:37:44

@KentaurBen: Rossz válasz! A helyes válasz úgy szól, hogy szívesebben eszel meg egy mázsa főttkrumplit, mint 20 deka pisztrángot. Egészségedre!

Gallion 2009.09.04. 16:48:56

Tudtommal ez a lyukas megoldás puszta kompromisszum volt és nincs mögötte mély gondolatiság: olyan szökőkutat akartak amit bármikor kilehet kapcsolni és a teret átlehet adni a rendezvényre gyülő néptömegnek. Aztán ha ők el, akkor viz visszakapcs. Cserébe vállalták, hogy olyan egyszerü lesz ez a szökőkút mint a faék.

felucca 2009.09.04. 17:54:54

Akkor ez egy funkcionális megfontolás. Rendben van így is. A kőtálkák a fontosak a szökőkútban, vagy a víz? A víz megvan, szökőkút kipipálva. Felesleges sallangokra nincs pénz és nincsen fogadókészség.

KentaurBen · http://olomuveg.blog.hu 2009.09.04. 18:23:19

Remélem lesz poszt majd abból is, ha végre TELJESEN elkészül a tér :)

(by the way egy szökőkútban a kőtálkák is fontosak, és a víz IS)

*Anna · http://csakaszepre.blog.hu/ 2009.09.05. 12:05:55

@KentaurBen: Az adott ember nem tagadhatja meg a kort, amiben él, és azt a kultúrát, ami születésétől belé ivódott... Tetszhet nekünk az egyszerű, gótikus kert, a perspektivikusan bonyolultabban megformált reneszánsz, vagy a kicsivel még bonyolultabb barokk kertek és terek, de mindez az adott kor gondolkodásmódjából táplálkozik (és ott is városi központi terek esetén max. burkolatarchitektúra szintjén). Egyet értek a honlap szerkesztőivel abban, hogy nem lehet elvárni a tervezőtől, hogy elmében visszautazzon egy régmúlt korba. Egy tér tervezése nem abból áll, hogy egy papírra (2D-ben) valamilyen stílusú vonalakat firkantasz. Ha valamit valaha is létre hoztak, annak mindig volt mögöttes jelentéstartalma és szándéka is, a formák általában ehhez idomultak -legalábbis azoknak, amiket most is nagyra értékelünk. De ha a mai "életérzést", a felfogásmódot, a modern kultúrát a minimalista térformálás fejezi ki, akkor miért kellene mímelni valami 300 évvel ezelőtti dolgot? Hisz a mai ember "egyszerűbb" olyan szempontból, hogy kevesebb cicomára vágyik. Másrészről pedig nekem azért tetszik a minimalista stílus,mert nem akarja az épületek fényét csökkenteni, de megfelelő rávezetést ad, reprezentálja őket -ha ahogy Aesculus is írta, megfelelően és magas minőségben van megtervezve és kivitelezve. Ha egyszerű a tér, de szép, egyből az épületeket nézed. Ha túl díszes a tér, egy idő után csömöröd lesz, és azért sietsz el onnan. Ha pedig ocsmány,mint régen ez, kellemetlen érzéssel tölt el, így gyorsan átrohansz rajta. Amúgy meg szerintem sem lehetne ma már szép barokkos szökőkutat csinálni! Találj olyan kőfaragót, aki képes olyan hatalmas kutat faragni, ami megfelelne a barokk kor eszményeinek és a modern kor elvárásainak.
És nekem nem tetszik a Váci főtér (ha arról van szó,ami a városháza előtt van) -szerintem kisstílű ahhoz képest, amilyen lenni akar, és feleslegesen nagystílű akar lenni ahhoz képest, milyennek kéne lennie (itt csak díszítő elemekre gondolok). Nekem olyan ízlésficamos.

Ha parkosítanák a Széchenyi teret, nem lenne belátható..... Van Győrben pár park, oda is lehet menni felüdülni!
Amúgy meg a fákat illetően ha megnézitek az abban a korban készült rézkarcokat/festményeket, amik a gótikus/reneszánsz/barokk városi terekről készültek, hol vannak ott parterek (gyepes vagy virágos, cserjékkel, facsoportokkal)????? max. a kastélyok (és talán városházák) fogadótereinél! Tehát ha ide egy parteres teret terveztek volna,az már alapjáratban "hazugság" lett volna!
Vagyis én örülök annak a pár fának is, ami bekerült! -csak jobban kellett volna a fajt megválasztani, illetve locsolni sem ártott volna....
És a fehér burkolat meg mikroklimatikus szempontból jó :) még ha ki is ég az ember szeme. Biztos valamit valamiért elven. Na meg a fehér szín mégis előkelőbb mint bármelyik másik.....
süti beállítások módosítása