HTML

Misszió

Hiszünk abban, hogy a világpolgárok szemével Budapestet átértékeljük, a kellő távolságtartással értékeit és hibáit helyén kezeljük. A köztér mint a találkozások színpada – fedett, nyitott, lent vagy fent van - jelenti a problémamegoldás kulcsát. Erről írunk, és vitatkozunk veletek.

Profil

Csillag Katalin / Gunther Zsolt. Építészek vagyunk, akik nem hagyhatják szó nélkül a budapesti épített és építetlen antikultúrát, éppen ezért be kívánjuk vonni egy szélesebb, véleményformáló kört, hogy – legalább mentálisan – élhetőbbé tegyük környezetünket.

Rovatok

Miről írjunk?

Nagyvásártér – Duna city

2009.04.20. 07:00 Gunther Zsolt

Varázsa van a régi, nagy épületek tágas irodákká való átalakításának. Kérdés, mi az érték, és mi az, aminek pusztulnia kell? A IX. kerület Nagyvásártelepénél (azaz a Kvassay Jenő út, a Soroksári út, az Illatos út folytatásában tervezett Duna-híd és a Ráckevei-Soroksári Duna-ág által határolt terület) már a kérdés eldőlt: a többszintes, ipari műemléképületen kívül a hajdani bölcsőde kivételével minden épületet lebontottak. A beépítési tervet Erick van Egeraat Associated Architects Budapest munkatársai, a városrendezési koncepciót dr. Nagy Béla jegyzi.
A tervet a területnek arra az előnyére alapozták, hogy az szinte minden városi igényt képes kielégíteni: vízparton, zöldövezetben, illetve rozsdazónában helyezkedik el, melyben irodák, lakások és szórakozóhelyek egyaránt helyet kaphatnak. A koncepció a „város a városban” alapelvet követi, mely felveti a környezettől mereven lehatárolódó enklávé problematikáját. Persze a terület nagysága (34 hektár) lehetővé teszi egy önállóan működő egység életképességét is.
A tarvágás alapelve itt tökéletes, a hajdani nagyvásártelepi épület torzóként áll az együttes közepén. A tervezői szándék, mely szerint egy középkori eredetű város lenyomata lenne az új, egyfajta implantátumként hat. A mai igények szerint módosított térszerkezet az alsó szinteken szűkebb, míg a felső lakó- illetve irodaszinteken tágasabb, szellősebb térarányokat javasol. A felső szintek lépcsőzetesen visszalépnek, ezáltal lehetnek az emeleti lakások világosak.
A Canary Wharf milyen szinten fog megvalósulni itt? A két terület nagyságrendileg összemérhető, a vízparti és nem városközponti fekvés is analógiákat ébreszt. A londoni negyed üveghomlokzatai hűvösek, térarányai nem sugallnak meghittséget. Csak remélhetjük, hogy a fejlesztők tanulnak ezekből a hibákból, és egy új, élhetőbb Canary Wharf jön létre a Nagyvásártelep területén.
Látványtervek: EEA


 

5 komment

Címkék: durva tereprendezés

A bejegyzés trackback címe:

http://kozter.blog.hu/api/trackback/id/tr591066465

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.04.20. 08:41:14

Nagy Béla valami nemzeti kincs, vagy mi? Mindenhol őt látom. Nem lehetni kilőni végre a Holdra? Egy posztszocialista gondolatnélküli kiszolgálórobot.

megállnék egy szóra 2009.04.20. 09:59:29

Csak két megjegyzés:
- a beépítési terv, szerinem maximum csak beépítési javaslat lehet.
- úgy tudom (a IX. kerület honlapja alapján), hogy a (helyesen leírva) Ráckevei (Soroksári)-Duna mentén elhelyezkedő területre nem csupán városrendezési koncepciót készít Dr. Nagy Béla (MŰ-HELY Rt.), hanem Kerületi Szabályozási Tervet.

luchador 2009.04.20. 16:48:19

És azt lehet tudni, hogy mikorra épülne meg? Vagy ezt is hazavágja pár évre a válság mint a Szervita tér csigáját?

L

1728 2009.04.20. 21:23:19

A "tervek" megtekinthetők itt: www.dunacity.hu/ Ez alapján: a központ felőli rész tisztán irodaház negyed, a másik vége tisztán lakónegyed, köztük meg egy kisebb pláza. Szóval nem nagyon látom a funkciók keveredését, amiről a cikk beszél (vagy legalább is, amit sugall). A terület is (főleg a lakórész) nagyon elzárt a külvilágtól. Jobbra HÉV, balra Duna. Szerintem ez egy egyszerű lakópark lesz, mint a Marina Part, a város működésére minimális hatással.

Más: a Soroksári út túloldalán lévő barnamezőről tudtok valamit? Meglepődnék, ha nem építene oda senki semmit.

mnak2 2009.05.01. 12:48:00

véleményem szerint a dunacity projekt minőségében kiemelkedik a többi hasonló volumenű budapesti fejlesztés közül. néha járok arra felé, van a területben potenciál. Lehet, hogy jelenleg teljesen körülhatárolt a terület, de ha ez a terv megvalósul, az teljes mértékben magával húzza a szomszédos ipari területek beépülését, mellesleg ez a terület közel fekszik az ütemesen fejlődő milleniumi városközponthoz, az infoparkhoz, plusz a szintén óriási lehetőségeket magában rejtő Csepel szigetcsúcshoz. Érdemes megnézni a videót, vagy meglesni a ppt-ket, én mindenesetre szurkolok a koncepció megvalósulásához, magasházakkal együtt.