HTML

Misszió

Hiszünk abban, hogy a világpolgárok szemével Budapestet átértékeljük, a kellő távolságtartással értékeit és hibáit helyén kezeljük. A köztér mint a találkozások színpada – fedett, nyitott, lent vagy fent van - jelenti a problémamegoldás kulcsát. Erről írunk, és vitatkozunk veletek.

Profil

Csillag Katalin / Gunther Zsolt. Építészek vagyunk, akik nem hagyhatják szó nélkül a budapesti épített és építetlen antikultúrát, éppen ezért be kívánjuk vonni egy szélesebb, véleményformáló kört, hogy – legalább mentálisan – élhetőbbé tegyük környezetünket.

Rovatok

Miről írjunk?

Futókörök máshol

2009.04.15. 07:00 Gunther Zsolt

Budapesten egyetlen hely van a belvárosban, ahol ténylegesen lehet futni: ez a Margitsziget. Tudjuk jól, hogy nyáron zsúfolt, a nevetségesen keskeny futószőnyeg arra sem elég, hogy ha szembe jön valaki, akkor ne kelljen oldalra lépni.
Gondolt-e már arra valaki, hogy a rakpart lépcsője milyen lehetőségeket rejt? Ha egy három méter széles szakaszt vízszintesen alakítunk ki, keletkezik  egy nagyon-nagyon hosszú plató, átnyúlva a hidak alatt, melyet helyenként kiszélesítenék (itt lehet bemelegíteni, nyújtani, megállni és lihegni stb.). A kör nem kör, hanem a két vége között lehet ingázni. Előnye viszont, hogy bárhol be és ki lehet szállni. Természetesen ki kellene éjszakára világítani. A Duna közel van, szinte karnyújtásnyira, a levegő minősége sem túl rossz. És ez Budán és Pesten is „járható út” lenne, tehát a futófelületet megduplázhatjuk.
És ha árad a Duna, akkor fusson mindenki a Margitszigeten... legalábbis addig, amíg az ottani futókör szintjét el nem éri az ár.
Most hétvégén tényleg miénk lesz a rakpart. Vasárnap ugyanis városvédő futás. Szaladjon,  fusson, mindenki aki bírja!

fotók: allfourblue és M8 Studios

utómunka: HollóM

 

22 komment

Címkék: sportolás budapesten

A bejegyzés trackback címe:

http://kozter.blog.hu/api/trackback/id/tr871049942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Perillustris 2009.04.15. 09:56:54

Az elképzelés teljesen figyelmen kívül hagyja, hogy Budapesten a Duna partjai mindössze a gépjárművek haladását biztosítják, az emberek több évtizede el vannak zárva a folyótól.

A helyzet nemhogy javulna, tanulva külföldi példákból, hanem rosszabbodik: index.hu/belfold/2009/04/14/visszacsempeszik_a_rakparti_sztradat/

Bár a Margitsziget felé jómagam a Váci út mellett futok 2 km hosszan, ennél többre nem szívesen vállalkoznék a kamionok és a masszív dugók árnyékában.

bonobonohu · http://bono.hu 2009.04.15. 10:09:14

azt tudja valaki, hogy a Margitsziget keleti oldala miért nincs estére kivilágítva? és hogy mikorra lesz meg ez a már-már sci-fibe hajló technológiát igénylő fejlesztés?
január óta egy fájó heg a tenyeremen emlékezik meg a világítás hiányáról. köszönöm neked, Gábor!

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2009.04.15. 10:55:53

ez jópofa lenne, bár nem kizárólag futópályának kéne használni, hanem vegyes funkciókkal lehetne felruházni. mikor futnak az emberek? - reggel. akkor reggel 5-től 7/8-ig futópálya, utána meg a sok minden más, amire egy a dunához ilyen közeli sáv jó.

valahogy ilyenekben budapesten még nem gondolkozunk, hogy a terület többoldali felhasználását időszakokhoz kössük.

garageinc 2009.04.15. 10:56:02

Nem is tudtam, hogy azért szélesítik a rakpartot, hogy elférjen mind a nyolc (futó)sáv.

plb2009 2009.04.15. 11:06:43

Ha a rakpartot parkosítanánk, akkor árnyat adó fák alatt is lehetne futni, biciglizni, sétálni, stb. Majd talán 2060 körül eltudom képzelni.

még nickem sincs 2009.04.15. 11:11:49

Futni most is lehet a rakpart/Dunapart nagy részén. Pest: sétaút a Lágymányosi-híd és Petőfi-híd között, Nehru park, Duna-korzó a szállodák előtt, esetleg még a Váci u. déli része; Buda: Kopaszi-gát, Lágymányosi Egyetemi Tömb mentén végig, Szabadság-hídtól a Margitszigetig a séta/bicikliúton. Összesen majdnem 15 km - csak elég!! Szerintem egyáltalán nem elképzelhetetlen, h ezen az útvonalon végighúznak egy sávnyi rekortánt. (Valami illetékes olvassa ezt vajon?) Levegő reggel 9-ig és este 7-től tényleg rendben van, ráadásul nem nyavalyogni, hanem futni :)

Mt 2009.04.15. 11:39:41

Miért akar mindenki a Dunához menni? Büdös, mocskos, én a közelébe nem mennék!! Előszöris a szennyvizet ki kéne tisztítani (Bp felett is! nem csak Csepelen), majd utána lehet terveket készíteni a Dunapart elfoglalására.

mnak2 2009.04.15. 17:41:19

Meg kéne gyorsítani az M0-ás nyugati szakaszának a megépítését, majd legalább kezdetnek az egyik oldali rakpartot átlehetne adni a gyalogosoknak. Ide természetesen a 7 futósáv túlzás, de egy akkora elférne mint a szigeten. Mellé kerékpársáv, plusz gyalogossáv, és akkor kb. rendben is vagyunk. Azon lehet gondolkodni, hogy milyen növényeket telepítsenek ide, hogy osszák fel funkciók szerint az utat.

archbld 2009.04.16. 08:29:37

@Mt: Ha jól tudom, annak idején azért került Budapest előnyösebb helyzetbe Béccsel szemben, mert nem "elfordult" a Dunától a város fejlesztése, illetve fejlődése közben, hanem arra koncentrálva rendezkedett be.
Tény, hogy jelenleg nem a legtisztább folyó, de szerintem aki csak teheti, szívesen ül le a partjára (ami még használható) akár csak bámészkodni is.
Az én kérdésem az lenne, hogy olvasva a rakparti "sztráda" mostmár készülőben lévő terveiről mi a realitása, hogy mi erről beszélünk? Ezt nem mint pesszimista kérdezem, hanem olyan, aki nagyon szívesen tenne meg bármit azért, hogy a Duna-part a Miénk legyen.
Üdv: A

Perillustris 2009.04.16. 13:35:05

@archbld: Ha volt is előny, mára nyoma sincs.

*Anna · http://csakaszepre.blog.hu/ 2009.04.16. 17:20:16

@Perillustris: Már bocsika, de ezt komolyan gondolod? :)

Egyetértek solaitiddel abban, hogy nem csak egyetlen funkcióval bírhatna ez a terület... bár szerintem a megszállott futók bármikor képesek futni! :)
Azt ötlet, hogy használjuk, jó, az hogy hatalmas futópályaként, nekem már nagyon nem tetszik, de ez egyéni probléma.
Én strandröpipályáknak, fasoroknak, kiteresedéseknek (kiülőhelyekkel) is nagyon örülnék -egy vékonyabb futófolyosóval, és mondjuk a bringásoknak is lehetne itt (lent) a sávjuk... Olyan szépen meg lehetne csinálni!!!!!!!!!!

Perillustris 2009.04.16. 22:50:54

@*Anna: Szerinted ma Budapest előnyben van bármilyen szempontból Béccsel szemben?

archbld 2009.04.17. 08:29:11

Szervusztok!
Immáron azt kell mondjam, ne haragudjatok a Béccsel való összehasonlítás miatt. Ez egy régi példa volt és a lényege csak annyi, amiben -gondolom- mindannyian egyetértünk, hogy a Dunapart nem "sztrádának" való. Az a pár kép, amit Perillustris belinkelt, is jól mutatja, hogy mennyivel barátságosabb, ha a járókelők birtokolják a rakpartot. Kérdésem továbbra is az, hogy jelen helyzetben hogyan lehetne tenni ezért?

budapestjovoje.freeblog.hu (törölt) · http://budapestjovoje.freeblog.hu/ 2009.04.17. 09:41:11

Én az alsó rakpartokat végleg elvenném az autósoktól, megemelném 1 méterrel. a Duna felé parkosítanám, a rakpart fala mellé meg odaraknék 1 sáv kerékpárutat. Legyen ez a sáv a babakocsis, kerékpáros, andalgós, turistás stb. embereké. (Frankfurt am Main városa szép példa.)

Perillustris 2009.04.17. 10:18:56

@archbld: "Kérdésem továbbra is az, hogy jelen helyzetben hogyan lehetne tenni ezért?"

Sajnos az autókhoz köthető lobbitevékenységek akkora erőt képviselnek, amit alulról szerveződve, civil kezdeményezésre lehetetlen szétrobbantani.

Nem akarok mélyen belemenni az okoba, az év(tized)ek óta módszeresen - politikusok és média által - folyó agysorvasztásba, ami a munkakörülmények változása és a - már rövid távon is káros - életritmus felgyorsulásával hatványozottan teszi érdektelenné, közömbössé az embereket saját és gyermekeik életminősége iránt.

Az emberek jelentős része már régóta napról napra, hónapról hónapra él, a távolabbi jövőbe nincs erejük, kedvük belegondolni, ezáltal az igényeik is erodálódnak. Előbb-utóbb az utca számukra - mint az jól látszik már ma is - csupán "transzfer" jelentősséggel bír, eszébe sem jut(hat) hazafelé leugrani a villamosról, és az utolsó megállókat sétálva, nézelődve megtenni.

Így lehet, hogy egy levegőszennyezés elleni békés tüntetésre*, a SZMOG STOPra egy kétmilliós városban mindössze ezer ember megy el, akiknek többsége a "szokásos" kerékpáros kemény mag (www.youtube.com/watch?v=Sh4vRPMFHcs első riport).

Egy ilyen rendezvényen, melynek témája minden budapesti lakost súlyosan érint, az lett volna a minimum, hogy 50 ezren eljönnek, s még ez sem lett volna túl sok.

* Az már nagyon elvinné a témát, hogy az emberek miért nem bíznak abban, hogy épségben távoznak egy tüntetésről.

Mt 2009.04.17. 17:17:20

Még valami: évente kétszer kiárad a Duna és elönti az alsó rakpartot. Emiatt nem lehet beparkosítani, mert elég redvásan nézne ki az áradás után. Évente 2 alkalommal meg senki se fogja kitakarítani.

Perillustris 2009.04.17. 21:47:25

@Mt: Lenne megoldás, ha lenne akarat.

*Anna · http://csakaszepre.blog.hu/ 2009.04.18. 22:45:43

@Perillustris: akárhogy legyen is, de maga a Duna és a város kapcsolata igenis nagy előny, mégha talán ez az egyetlen előnyünk Béccsel szemben, akkor is... az pedig, hogy kiaknázzuk-e...
@Mt: a parkosítás alatt itt legtöbben (szerintem) nem hatalmas gyepfelületre gondolnak. A víz visszahúzódása után úgyis fertőtlenítik most is az utat -nem? a füzek és nyárak pár fajtája bírja az elárasztást is(pl.), vagyis megoldás biztos lenne.

Holló Mátyás 2009.04.18. 22:56:36

@*Anna: Szerintem mindegy, hogy mire használjuk, a lényeg, hogy jól használjuk és aknázzuk ki a benne rejlő lehetőségeket. Ha van lehetőség egy zöld folyosó kialakítására ami átszeli és ezáltal össze is köti azt, akkor nem kellene kétoldali szmogfallal védeni azt a város lakói elől.

*Anna · http://csakaszepre.blog.hu/ 2009.04.19. 20:55:04

@Holló Mátyás: Ebben egyetértünk! :)
(talán félreértehően fejeztem ki magam...)

futas · http://www.futas.net 2009.04.21. 19:10:41

két sáv (két irány) futópálya, két sáv kerékpárpálya (sokan autóról átváltanának) gyalogút és egy fasor! :)

álmodni lehet, de ez egyik multinak sem érdeke..
talán a közelben lévő néhány szálloda, de az nem elég lobbi érdek.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu