HTML

Misszió

Hiszünk abban, hogy a világpolgárok szemével Budapestet átértékeljük, a kellő távolságtartással értékeit és hibáit helyén kezeljük. A köztér mint a találkozások színpada – fedett, nyitott, lent vagy fent van - jelenti a problémamegoldás kulcsát. Erről írunk, és vitatkozunk veletek.

Profil

Csillag Katalin / Gunther Zsolt. Építészek vagyunk, akik nem hagyhatják szó nélkül a budapesti épített és építetlen antikultúrát, éppen ezért be kívánjuk vonni egy szélesebb, véleményformáló kört, hogy – legalább mentálisan – élhetőbbé tegyük környezetünket.

Rovatok

Miről írjunk?

Kelenföld városközpont

2009.04.08. 07:00 csillag katalin

Egy-egy élhetetlen városi helyzet megváltozását sokszor egy infrastrukturális beruházás által okozott kényszer generálja. Valaminek történnie kell, különben őrült ciki van. Egy közlekedési eszköz végállomása mindig kapcsolódik valamihez, nagyobb tömegek mozognak. A köz- (a kultúra helyszínei), az üzleti (kereskedelem és irodai munkahelyek), valamint privátszfére (lakni kell valahol) egyaránt hasznot húzhat egy ilyen csomósodás létrejöttéből.
A XI. kerület szíve a Kelenföldi pályaudvar. A vasút kettészeli a területet, az egyik oldalon az Etele tér és a kelenföldi lakótelep, a másik oldalon az őrmezei társa néhány autótelep maradványának társaságában. Nem egy szívderítő látvány, főleg ha egy városrész mértani és majdan valóságos központjáról van szó. És ide érkezik meg majd a négyes metró. A végállomás két kijárattal rendelkezik: az egyik az őrmezei, a másik az Etele téri oldalra nyílik. A metró több közlekedési eszközhöz kapcsolódik – az Etele téren BKV és Volán buszokhoz, a 49-es és majdan az 1-es villamosokhoz, továbbá az autósok P+R parkolóihoz. A másik oldalon annyival egyszerűbb a helyzet, hogy villamosok nincsenek. Az ilyen átszállókat nevezzük intermodális csomópontnak, ahol sok utas lehetőleg rövid és kulturált útvonalon tud közlekedési eszközt váltani.
Több kérdés merül fel: mi lesz a sínekkel? Fedjük le őket, vagy hagyjuk őket szabadon? Mi legyen a parlagon fekvő sínekkel? Mi fogadja a megérkező embereket? Ha a megérkező és átszálló ember áll a feladat középpontjában, akkor nagy hiba nem lehet. Az intermodális központ ugyanazt a magasztos feladatot tölti be most a XXI. század elején, mint a nagyvárosi pályaudvarok a XIX. század végén. Csak nem a megérkezésen van a hangsúly, hanem az átszálláson. A tér luxusa némiképp redukálódik (gondoljunk csak a Nyugati pályaudvar grandiózus indító csarnokára), de mint városi fedett köztér, igényesnek kell lennie.
És most térjünk vissza a megvalósítás kényszeréhez: ha a négyes metró végre elkészül, valószínűleg ciki lesz kilépni egy leaszfaltozott térre, melyet provizórikus intermodális központnak hívhatunk. Tehát az Etele téri projektnek nincs alternatívája.

 

képek: 3h építésziroda - Kelenföldi pályaudvar és környéke, Budapest, országos, nyílt tervpályázat, 1.díj (2007)

21 komment

Címkék: durva tereprendezés

A bejegyzés trackback címe:

http://kozter.blog.hu/api/trackback/id/tr151049828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

jakab 2009.04.08. 09:21:31

ez a bejegyzés miről szólt?
Jó lenne, ha lenne valami?
Az egyébként érdekelne, hogy milyen lesz a kijárat Őrmező fele, mert a pályaudvar meg a lakótelep több száz méterre van egymástól.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.04.08. 09:43:21

Engem az érdekelne, hogy mi lenne ezekben az épületekben. Mert tényleg jó lenne valami mást nézni, mint a BKV busztárolóját, a háttérben az egykori Budai Lottó Áruházzal.

Illetve az is megnyugtató lenne, ha az intermodális csomópont nem azt jelentené, hogy minden közösségi közlekedési végállomás/megálló marad olyan távol a másiktól, ahol van, mert drága lenne rendesen megcsinálni, a közlekedőfolyosókra meg a bérleti díj reményében odatelepítenek kereskedelmi egységeket, melyekből viszonylag hamar tablettásbor-diszkont és mobiltelefonelőlap-disztribúciós központ lesz, mert a vasútállomás lokális népének arra van igénye.

Amúgy engem már az is megnyugtatott volna, ha a sínek fölé kerül egy viszonylag nagy P+R parkoló (annak legalább haszna lehetett volna, mert ez a fogalom lassan csak archív képeken létezik Budapesten), meg a buszpályaudvar, valahogy így:
hampage.hu/kozlekedes/TdT2/03310026.JPG

De nem: a sínek maradnak, föléjük kerül a hagyományos perontető, marad a "sínkatlan", a P+R ki lesz spórolva, Őrmező felé majd lesz mozgólépcső és lift, meg járdák a gazdagréti és egyéb buszok végállomásához, a sportpálya és a buszpályaudvar helyére meg majd kerül pár épület - de a rajzokon látottak nagy része nem épül meg, mert úgyse lesz senkinek pénze, üres irodaházból meg már most is túl sok van a városban.

Ne legyen igazam!

Wintermute 2009.04.08. 09:51:15

Az első kép közepén a fehér inges figura nem Michael Douglas az Összeomlásból?

pingvinmadár 2009.04.08. 09:59:25

Tényleg úgy néz ki!:):)

>Az első kép közepén a fehér inges figura nem Michael Douglas az Összeomlásból?

pingvinmadár 2009.04.08. 10:02:39

Amúgy az első kép elég zavaros. Mik azok az átlátszó layerek? Vagy ez csak valami vízió, nem konkrét látványterv?
Igaz, nem értek hozzá.

akos1 2009.04.08. 10:03:14

@Wintermute: LOL, több mint valószínű, már megint összeomlani készül.

zoli_ 2009.04.08. 10:03:27

Az pedig az összeomlásból való....

Aki csinálta a képet, már érzett valamit :)

akos1 2009.04.08. 10:10:56

Egy darabig nem megyek arra, mert belelő a 4-es metró alagútjába egy rakétát.
Idejön összeomlani hozzánk a köcsög.

OkoskaTo:rp 2009.04.08. 10:17:00

Ezt a kérdést akkor cseszték el, amikor a Máv "odahatására" a metrót a vasúti sínekre merőlegesen érkeztették az Etele térre, nehogy véletlenül is össze lehessen kötni a kettőt.

(Egyébként meg a "Kelenföld városközpont" név már foglalt, az innen nem túl messzi Etele-Tétényi kereszteződésnél levő szolgáltatóközpontra, könyvtárra, mozira. Az Etele téri "merjünknagyotálmodni"-t meg hívják máshogy.)

Metal Warrior · http://ordogvilla.blog.hu/ 2009.04.08. 10:20:53

A másik oldalon nem a Sasadi úti buszmegállókba lehet kijutni?
Őrmező azért egy kicsit odébb van...

flimo13 2009.04.08. 10:27:34

Felesleges sínek? Forrás? Csak mert az építkezés megkezdése előtt több kelenföldi vasutas is panaszkodott, hogy a rákban fogják néggyel kevesebb sínen bonyolítani a forgalmat, melynek nagy része ugye teher.

Reggie 2009.04.08. 10:28:35

Metal Warrior · ordogvilla.blog.hu/ 2009.04.08. 10:20:53

ja sasadi utra lehet kijutni kb 5-10 perc seta utan.

Reggie 2009.04.08. 10:47:08

"Egy-egy élhetetlen városi helyzet megváltozását sokszor egy infrastrukturális beruházás által okozott kényszer generálja."

Es hol van ilyen kelenfoldon?:)

O'Seamus · http://www.hhanuman.blogspot.com/ 2009.04.08. 11:09:23

Tyűha. Szépek ezek a tervek. És akkor most ha valaki nem ismerős a helyen gyorsan pattanjon fel a 49-es vilire, utazzon ki a végállomásig és nézze meg hogyan fest ez valójában...

rexter 2009.04.08. 12:15:05

@OkoskaTo:rp: ez a merolegesseg mar nekem is feltunt. erthetetlen!! . pedig a 4-es metro 0 ertelmenek, szerintem akkor lenne legalabb egy icipici ertelme, ha osszekotnek a Delivel. Ebben az esetben akar az egesz Deli put fel lehetne szamolni, eladni, ellopni az elvtarsaknak tobbmilliardot. Kelenfoldon egy fasza palyaudvart csinalni, P+R, minden jo, metro menne a Deli fele es keletre, egyszeruen tokeletes lenne.

*Anna · http://csakaszepre.blog.hu/ 2009.04.08. 23:22:24

@kempi: ha jól gondolom az átlátszó izé a korlát (plexi?), és ha már ilyet csinálnak, az annyi munka, h látványterv..... :)

Ha kivinnék a 4-est Törökbálintig, vagy Budaörsig kisebb P+R parkoló is elég lenne, és akkor maradhatna egy teniszpálya, vagy focipálya...

És mi lesz a VOLÁN meg a BKV buszmegállókkal?
Bekerülnek a felszín alá?
Az a koncepció, hogy alul van a zöld "park", felül a beton járófelületek? És hova vezet ez a jól megemelt járda?
Nincs erről több kép??? vagy egy kicsit hosszabb bemutatás?

csillag katalin 2009.04.09. 16:00:54

@*Anna: Ez a terület eléggé bonyolult. Nekünk is elég fejtörést okozott, h a különbözô szinteket hogyan hangoljuk össze. Mivel kérdezted ezért belemegyek a részletekbe. Célunk ezzel a központtal az volt, hogy a területen megtalálható kül. közlekedési eszközökről a lehető legrövidebb úton lehessen a másikra átszállni. Ezért a kelenföldi oldalon a távolsági buszpályaudvart közvetlenül rányontuk az intermodális kp-ra, alatta több szint P+R parkoló kapott helyet, ahonnan szintén direkt mehettek pl. a metróra. A villamos megállót áthelyeztük a kp. közvetlen közelébe. Az őrmezei oldalon ue. történt, mert ide érdemes érkeztetni az M1 irányból érkező távolsági buszokat. Ezen az oldalon a P+R parkolókat és a buszokat el tudtuk rejteni, mivel a szintmagasság a sínekhez képest nagyon frankó és környezetet sem nyomasztotta volna, mivel minden láthatatlanná vált. Vissza az Etele térre. Itt is magasságkülönbségek vannak, ezért alakulhatott ki ez a kétszintes tér. Felül gyalogos járda, közvetlen alatta szolgáltatások pl. cuki. A jelentős méretű fedetlen területen pedig fű, fa, virág, mivel ide mi nem terveztünk semmilyen mélygarázst. Ja a jelenlegi pályaudvar meg megújult volna ha jól emlékszem mediathekát terveztünk ide. Mivel a pályázat 2007-ben volt, ezért ezek az emlékek egy kicsit megkoptak. Hogy mi lesz itt ténylegesen nem tudom. Viszont egy jól működő intermodális kp mindenképp jó lett volna, ha kimegy a metro Budaörsig, ha nem, mert a távolsági buszok, a villamos na meg jó néhány autós biztos eljön eddig a pontig.

*Anna · http://csakaszepre.blog.hu/ 2009.04.09. 23:07:12

@csillag katalin:
Köszönöm a bemutatást!
Ez lett a nyertes pályamű?

lcpacific 2009.04.18. 20:18:19

Kelenfoldi Pu. Fejlesztese, Bp orszagos nyiltpalyazat.
A terulet bogyeben van a varosnak, az elmult 30 ev alatt legalabb tiz orszagos nyiltat irtak ki, 2006-ban, ha jol emlekszem Finta nyerte, persze akkor mar regen el volt vetve a 4-es metro. 2007-ben nem volt palyazat, ez a hir kacsusnak tunik, mert a Fintae meg eleg friss volt. Vegul is nindegy, mert az osszes palyazat ott vegezte ahol koll: a szemetkosarban.
A terulet doglott, ket okbol, ott a vasut. A vasut 3 helyen tud atmenni a Dunan, Eszaki hid (doglott), Baja es itt. A forgalom 90-95%-a Deli Vasuti hidon megy at, igy minden vonat Kelenfoldon is atmegy. Emiatt a terulet ertektelen, rosszabb mint a Nyugati vagy Keleti mellett, a kb. 100szor nagyobb vasuti forgalom miatt. A masik baja, arnyekban fekszik. A Dozsa Gyorgy-Hungaria a OriasKorut (Van kis, nagy ez aharmadik, az orias) mertanilag ugyannyira van a centertol mint a Kelefold, es mar regen beepult. Ez az Orias Korut nem tud tovabbmenni, mert a Hamzsabegen meg mindig vonat jar, autout helyett. Eszak fele, a Budai Oriaskorut nem letezik a hegyek miatt.
Ugyhogy itt nem lehet nyero tervet csinalni, a rozsda meg a topologia miatt.
A Bp2100 AD terv megoldja a problemat.
Vasut nullaval, ugyanugy mint az M0 kiviszi a teherautoforgalmat a varosbol, a vasut nulla kiviszi a meg mindig jelentos vasuti teherforgalmat a varosbol, mert ez mar abszolute nulla lett a varoson belul.
Amig a kamion forgalom jo reszenek be kell jonni a varosba, mert hozza az ellatast, a vonat teherforgalom 100%-at el lehet terelni, mert egyetlen tehervonat sem szallit arut a varosban, az osszes vonat a varoszelen levo Bilknel atrakodik teherautora. A szemelyforgalom meg a vasut kor 4 pontjan levo (Vac, Godollo, Ullo, Tarnok) metro-vasut-volan intermodalon atszall a kozponta vivo metro csap vonalakra.
A vonat kivivese megoldja a Gordiuszi csomot, bar sin marad ott, a Szekesfehervarrol jovo Metroszerelveny, Tarnoknal felszedi a nyugat felol erkezo vasut utasait, es a mostani sineken berobog az Ajnacsko utcai felszin alatti uj Metro allomasra, ahol az M2-kanyarodik a kereg alatt a vasut vonalan a Nepliget Centerig.
Oda ont, kb. 10-12 tph-t, vagy 10K csupo-t. (Train per hour, csucs utas/ora)
A kek buszok legalabb ugyanennyi utast. Nagy intermodal csomopont lesz a BKV Kelenfoldi buszgarazsa helyett. (Egy resze ennek a garazsnak felmegy R-Palota MAV telepre! a masiknak meg nem keritett helyet a Bp2100 Krisztus utan terv.
Kelefoldon a Sz-Metro a kereg alatt fut , meg nincs eldontve, hol bukik ala. Kelenfoldon, kb. 1100 meterre all meg a vegallomastol. A megallo 400 meteres korzeteben Irodablokk keletkezik,
a tobbi helyi celokat szolgalo bevasarlokozpont vagy park.
Az irodahazak es egyeb business dolgok, azon a reszen az M7-es mellett epulnek fel.